KAVIn kevätsarja

Kello 5 iltapäivällä 25/3

 

ESITYKSET TIISTAISIN KELLO 18.30 STUDIOSSA

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti järjestää Helsingin esitystoiminnan lisäksi aluesarjoja Oulussa ja seitsemällä muulla paikkakunnalla.
 

 

21.1.

Gordon Hessler: KISS — NAAMIOMIESTEN HYÖKKÄYS (KISS meets the phantom of the park)

Yhdysvallat 1978 • Paul Stanley, Peter Criss, Ace Frehley, Gene Simmons • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • K16 • 84 min

 

Kun tätä alun perin NBC-televisiokanavalle tehtyä elokuvaa suunniteltiin, KISS oli uransa huipulla — valloitettuaan levylistat, konserttiareenat ja vieläpä sarjakuvat. Yhtye piti tauon sooloalbumiensa nauhoituksista ja kokoontui tekemään Hanna-Barberan kanssa hölmöä, mautonta ja hauskaa elokuvaa, joka on kaikin tavoin aikansa tuote. Kabuki-asuinen nelikko tekee sisääntulonsa lentävinä, salamanomaisina superolentoina, jotka vain sattuvat muodostamaan myös rockyhtyeen, joka on buukattu esiintymään suureen huvipuistoon (Los Angelesin Magic Mountain). Kun puiston suunnitellut hullu tiedemies (Anthony Zerbe) saa potkut, hän luo KISSille pahat robottikaksoisolennot, jotka korvaavat oikean yhtyeen lavalla nostattaakseen apokalyptisen mellakan.

 

 

4.2.

Martin Scorsese: SUDENPESÄ (Mean streets)

Yhdysvallat 1973 • Harvey Keitel, Robert De Niro, David Proval, Amy Robinson • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 110 min • K16

 

Runsaat viisikymmentä vuotta sitten Martin Scorsese iskeytyi elokuvamaailman tietoisuuteen nuorten newyorkilaisten elämää kuvaavalla rikoselokuvalla. Johnny Boy ja Charlie haluavat menestyä elämässä, mutta perhe, rikokset ja usko repivät heitä eri suuntiin. Teknisesti taidokas elokuva osoitti Scorsesen hallitsevan elokuvakerronnan kaikki osa-alueet.

 

 

11.2.

Woody Allen: MATCH POINT

Iso-Britannia—Yhdysvallat—Luxemburg 2005 • Scarlett Johansson, Jonathan Rhys Meyers, Brian Cox, Matthew Goode • KAVI 35 mm • suom. tekstit/svensk text • 124 min • K12

 

Elokuvallaan Match Point Woody Allen siirtyi kolmen ohjaustyön ajaksi Britanniaan. Match Point on trillerin piirteitä saava draama entisestä tennisammattilaisesta, joka kohtalokkain seurauksin ihastuu morsiamensa veljen tyttöystävään. Allen ei välttämättä ole tavoittanut kovin hyvin kaikkia brittiläisen arjen ja ympäristön vivahteita, mutta Match Point on silti varsin ehyt ja toimiva ihmissuhdetarina. — Pertti Avola/ HS

   
18.2.

Prince: SIGN O’ THE TIMES (Sign 'o' the Times)

Yhdysvallat 1987 • Prince, Sheila E., Sheena Easton, Dr. Fink • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 85 min • S

 

Prince kuunteli vain itse tekemäänsä musiikkia — vaan miten lienee, katseliko hän ainoastaan itse ohjaamiaan elokuvia? Sign o’ the Times haastaa Stop Making Sensen aikakautensa dynamiittisimpana lavataltiointina ja merkitsee pop-kuninkaallisen ainoaa ohjaajana signeeraamaa konserttifilmiä.

   
25.2.

HANNA & BARBERAN LYHYTPIIRRETYT -KOOSTE

Yhdysvallat 1941—60 • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • n. 77 min

Puss Gets the Boot (1941) | The Yankee Doodle Mouse (1943) | Baby Puss (1943) | The Zoot Cat (1944) | Mouse in Manhattan (1945) | The Cat Concerto (1946) | The Little Orphan (1948) | Sleepy-Time Tom (1951) | Baby Butch (1954) | Sheep Wrecked (1958, Droopy) | The Do-Good Wolf (1960, Loopy de Loop)

 

Yhdysvaltalaiset William Hanna (1910—2001) ja Joseph Barbera (1911—2006) keksivät piirroselokuvan uudelleen vuonna 1940 käynnistyneessä, loputtoman kekseliääksi osoittautuneessa Tom & Jerry -lyhytfilmisarjassaan. Oscareita kahmineiden, armottoman anarkististen kissa ja hiiri -leikkien jälkeen kaksikko valloitti maailman olohuoneet kymmenien suursuosittujen televisiosarjojen voimin.

 

 

11.3.

Yasujiro Ozu: PERHETARINA (Kohayagawa-ke no aki)

Japani 1961 • Ganjirô Nakamura, Setsuko Hara, Yôko Tsukasa, Michiyo Aratama • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 103 min • S

 

Ozun tuotannon synkimpiin kuuluva elokuva kertoo saketislaamon omistavasta vanhasta miehestä. Kun mies eräänä päivänä vierailee vanhan naisystävänsä luona, miehen perhe huolestuu hänen terveydestään. Loistavat värit tuovat tummanpuhuvaan tarinaan iloa, ja kuvastosta löytyy visuaalisia metaforia miestä odottavalle matkalle tuonpuoleiseen.

   
18.3.

Andrzej Wajda: SUKUPOLVI (Pokolenie)

Puola 1954 • Tadeusz Lomnicki, Urszula Modrzynska, Tadeusz Janczar, Janusz Paluszkiewicz • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 83 min • K16

 

Puolan kotiarmeijan riveissä teini-ikänsä taistellut Andrzej Wajda joutui jälkistalinistisen painostuksen alla tekemään ensimmäisen pitkän elokuvansa vähemmän merkittävästä (ja osittain myös vihollisenaan toimineesta) sosialistisesta vastarintaliikkeestä. 29-vuotias esikoisohjaaja onnistui kuorimaan sota-aiheen ja poliittisen terrorin alta aitoja nuoruuden optimismin sävyjä.

 

 

25.3.

Samira Makhmalbaf: KELLO 5 ILTAPÄIVÄLLÄ (Panj é asr)

Iran—Ranska—Afganistan 2003 • Abdolgani Yousefrazi, Agheleh Rezaie, Marzieh Amiri, Razi Mohebi • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 106 min • S

 

Kabulissa pian Taliban-hallinnon päätyttyä kuvatussa elokuvassa isältään salaa koulua käyvän nuoren Nogrehin tavoite on tulla maansa ensimmäiseksi demokraattisesti valituksi naispresidentiksi. Tuhotun valtion todellisuuden ja ongelmien syvyyden kypsästä ja vivahteikkaasta kuvauksesta välittyy jälleenrakennuksen ja tulevaisuuden toiveikkuutta, joka sittemmin osoittautui sydäntäsärkevän väliaikaiseksi.

 

 

1.4.

Jack Sholder: PAINAJAINEN ELM STREETILLÄ 2 — FREDDYN KOSTO (A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy’s Revenge)

Yhdysvallat 1985 • Robert Englund, Mark Patton, Kim Myers, Robert Rusler • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 86 min • K16

 

Wes Cravenin ohjaama Painajainen Elm Streetillä oli 1980-luvun menestyneimpiä kauhuelokuvia. Hyvin kävivät kaupaksi myös elokuvan jatko-osat, joista ensimmäinen valmistui Jack Sholderin ohjaamana 1985. Sholderin elokuvassa Elm Streetin varrelle muuttaa uusi perhe, jonka teini-ikäisen pojan unissa alkaa kummitella Cravenin elokuvan mörkö, karrelle palaneen lastenmurhaajan Freddy Kruegerin haamu. Freddy aikoo ottaa valtaansa pojan kehon ja mielen ja käyttää tätä hirmutekojensa välikappaleena. — Pertti Avola/ HS

 

 

8.4.

Marek Kanievska: ALTA NOLLAN (Less than Zero)

Yhdysvallat 1987 • Andrew McCarthy, Jami Gertz, Robert Downey Jr., James Spader • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 98 min • K16

 

George Carlinille esitettiin kerran kysymys, miltä kokaiini tuntuu, ja hän vastasi: ”Se saa haluamaan lisää kokaiinia.” Tämä väistämätön tosiasia on Alta nollan -elokuvan lähtökohta. Elokuva tuntee kokaiinin läpikotaisin ja piirtää huumeriippuvuudesta kuvan, joka on sitäkin ahdistavampi, koska se tapahtuu Beverly Hillsin pikakaistalla, vaurauden, seksin, glamourin ja auttamattoman itsetuhon maailmassa. — Roger Ebert

   
15.4.

Mike Nichols: CLOSER — IHOLLA (Closer)

Yhdysvallat 2004 • Natalie Portman, Jude Law, Clive Owen, Julia Roberts • KAVI 35 mm • suom. tekstit/ svensk text • 106 min • K12

 

Englantilaisen Patrick Marberin näytelmään perustuva provokatiivisen synkkä kertomus ihmissuhteiden koruttomuudesta, manipuloinnista, uskottomuudesta ja hetkellisen mielihyvän tavoittelusta. Shokeeraus on tyylikeinona tuttu monista surkeasti epäonnistuneista b-kastin elokuvista, mutta tämä elokuva onnistuu pysäyttämään olematta oksettava — mikä ei liene yllättävää ohjaaja huomioiden. Kekseliäs ja hiottu tarina, napakka — ja ajoittain myös räväkkä — dialogi sekä uskottavan vahva näyttelijäkaarti ovat perimmäiset syyt efektin onnistumiseen, vaikka myös audiovisuaalinen toteutus on erinomaisen onnistunutta. — Ilkka Juuso, DVD-opas

 

 

Aikuisten pääsyliput 8 e ja lasten 5 e.

Kassa avataan puolta tuntia ennen näytöksen alkua. Liput ovat myynnissä myös Ticketmasterissa→.

Oikeus ohjelmanmuutoksiin pidätetään.

 

 

KAVI

 

 

 

« Takaisin Ajankohtaista-sivulle